Leidinggeven op afstand: de nieuwe realiteit

Leidinggeven op afstand: de nieuwe realiteit

Leidinggeven op afstand: de nieuwe realiteit

Leidinggeven op afstand: de nieuwe realiteit

Leidinggeven op afstand: de nieuwe realiteit

Tot voor kort had je er wellicht nog nooit bij stilgestaan wat het betekent om als manager van een IT-afdeling je medewerkers op afstand te moeten aansturen en coachen. Maar door de coronacrisis zijn thuiswerkende medewerkers inmiddels de harde realiteit geworden. Een uitzonderlijke situatie waarin meer dan ooit een beroep wordt gedaan op je leidinggevende capaciteiten. Want hoe hou je op afstand alle neuzen dezelfde kant op?

Geef het goede voorbeeld

Als IT-manager dien je natuurlijk altijd het goede voorbeeld te geven. Nu de meeste van je medewerkers waarschijnlijk thuis achter de laptop zitten te werken, is dat des te belangrijker. Om tijdens thuiswerkuren inzicht te hebben in elkaars dagindeling, kun je bijvoorbeeld de digitale agenda’s openzetten, te beginnen met die van jezelf. Dan zul je zien dat je medewerkers jouw gedrag overnemen. Waar duidelijk communiceren in een normale kantoorsituatie al belangrijk is, is dat bij het op afstand leiden van een team zelfs cruciaal. Met behulp van zakelijke chatprogramma’s als Google Hangouts, Slack, Skype for Business en Microsoft Teams blijf je als leidinggevende optimaal bereikbaar voor collega’s die snel een vraag willen stellen. Maak hierover wel goede afspraken. Kunnen medewerkers bijvoorbeeld op elk gewenst moment bij je aankloppen of heb je liever dat zij hun vragen opsparen en zich daarmee aan het eind van de dag bij je melden? Probeer hoe dan ook om de drempel om vragen te stellen laag te houden.

Heb vertrouwen in je medewerkers

Door de coronacrisis maken bedrijven en medewerkers bijzonder onzekere tijden door. Ook het leiding geven aan een team thuiswerkers brengt veel onzekerheden met zich mee. Ook al maakt de huidige technologie het makkelijker dan ooit om op afstand te werken: hoe weet je als IT-manager zeker dat je medewerkers thuis daadwerkelijk aan het werk zijn en bijvoorbeeld niet de was aan het ophangen zijn of in de tuin aan het werken? Dat is vooral een kwestie van vertrouwen hebben in je medewerkers. Maak daarom duidelijk wat je verwacht van je thuiswerkende medewerkers, om vervolgens los te laten. De angst dat je medewerkers thuis niet productief zouden zijn, is overigens meestal irreëel. Immers, op kantoor weet je ook niet altijd wat iemand aan het doen is. Bovendien staat 6 uur thuiswerken qua intensiteit gelijk aan 8 uur op kantoor. Het is reëel om daar ook rekening mee te houden qua verwachting en productiviteit. Het is immers voor niemand wenselijk om later uitgebluste medewerkers te hebben als we straks weer naar kantoor mogen.

Ontpop je als people-manager

Iedereen heeft het in deze coronacrisis al zwaar genoeg om er het beste van te maken. Juist in deze moeilijke tijden kun je je nóg meer ontpoppen als een echte people-manager. Bijvoorbeeld door je medewerkers tijdens een gezamenlijke videoconference te vragen of en hoe zij ondersteuning nodig hebben. Maar ook door, nog vaker dan dat je dat normaal gesproken al doet, gewoonweg te vragen hoe het met iedereen gaat. Dat geeft je mensen het gevoel dat ze worden gezien, ook al heb je elkaar al weken niet meer persoonlijk gesproken. En ook als de coronacrisis allang achter de rug is, zullen je medewerkers je daarvoor nog steeds dankbaar zijn!

Meer weten?

Meer weten over de jonge en getalenteerde software engineers van Harvest? Hoe deze high potentials van toegevoegde waarde kunnen zijn voor je team? Neem dan contact met ons op.